وبلاگ

لباس مخصوص شنا چیست؟  

۱.۵/۵ - (۲ امتیاز)

به استخر که می‌رویم، هوس شناکردن و لذت بردن از فضای آرامش‌برانگیز آب وسوسه‌مان می‌کند که داخل آب بپریم؛ حتی اگر شنا هم بلد نباشیم، راه رفتن در آب می‌تواند حس خوبی در ما ایجاد کند. مطمئنا برای این کار نیاز به مایو یا لباس مخصوص شنا خواهیم داشت. مایوها آنقدر تنوع در طرح و مدل و رنگ دارند که خرید و انتخاب یکی از آن‌ها کاری دشوار است. البته بهتر است هنگام خرید بدانید بهترین کیفیت و مهم‌ترین ویژگی‌های یک لباس مخصوص شنا چیست و با آگاهی بیشتری انتخاب کنید. در این مقاله از وبلاگ فروشگاه اینترنتی لباس زیر ماییلدا قرار است مایوهای شنا را از همه نظر بررسی کرده و شما را برای خریدی بهتر راهنمایی کنیم.

 

تاریخچه طراحی و تولید لباس شنا

اغلب ما می‌دانیم لباس مخصوص شنا چیست اما نمی‌دانیم تاریخچه آن به کجا می‌رسد. تا قرن هجدهم کسی برای تفریح یا وقت‌گذرانی به سراغ شنا نمی‌رفت. در واقع تنها دوستی انسان با آب از طریق حمام بود که آن هم از سر نظافت انجام می‌شد. دریا، رودخانه و هر بستر آبی دیگری تنها برای حمام و تمیزی معرفی می‌شدند و قرار بود انسان‌ها را از گناه و کثیفی پاک کنند.

در این دوران لباس استحمام زنان، یک پیراهن بلند با آستین‌های گشاد بود که اغلب از جنس کتان و پنبه بودند. به‌تدریج و در طول قرن نوزدهم انس انسان با آب بیشتر شد و افراد گاهی تنها برای وقت‌ گذراندن و هر هدفی جز حمام به سواحل می‌رفتند.

از همین زمان یعنی از سال ۱۸۰۰ بود که نخستین لباس‌های شنا طراحی شدند. این لباس‌ها از جنس پنبه و پشم بودند که برای مردان به‌صورت کت و شلوار و برای زنان به‌صورت پیراهن بلند طراحی می‌شدند. این لباس‌ها بسیار سنگین بودند و شنا با آن‌ها نوعی مصیبت بود. به همین علت و همزمان با شروع جنبش‌های برابری‌خواهی، لباس‌های شنا نیز به پارچه‌های سبک‌تر و با آزادی بیشتر تغییر پیدا کردند و تا امروز طرح‌های متنوعی را از سر گذرانده‌اند. راستی مبدأ تمام این حرکت‌ها از اروپا شروع شد و سپس به سایر نواحی رسید.

 

 

منظور از لباس مخصوص شنا چیست؟

لباس شنا که اغلب به آن مایو می‌گویند، به هر پوششی گفته می‌شود که برای شنا در آب طراحی می‌شوند. مایو یک کلمه فرانسوی (maillot de bain) است که برخی آن را به استخر معنا می‌کنند که بعدها به لباسی برای استخر تغییر معنا داده و برخی آن را همان لباس شنا می‌دانند. در هر صورت ریشه این واژه لاتین و فرانسوی است و به قرن‌های هفدهم و هجدهم می‌رسد.

این لباس‌ها اکنون در طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی طراحی می‌شوند؛ بعضی از آن‌ها فقط تکه‌ای پارچه برای پوشاندن نواحی حساس‌اند؛ در حالی که برخی دیگر کاملاً پوشیده طراحی می‌شوند که به آن‌ها مایوی اسلامی نیز می‌گویند. اگر بخواهیم بگوییم ویژگی اصلی لباس مخصوص شنا چیست، باید به سبک، چسبان و بدون دست‌وپاگیری بودن آن اشاره کنیم. همه این موارد از آن جهت است که در هنگام شنا مانعی برای افراد ایجاد نکند و آن‌ها را در آب شناور نگه دارد.

 

انواع مایو برای شنا

همان‌طور که پیش‌تر نیز گفتیم، مایوها انواع مختلفی دارد. تنوع در این لباس‌ها به‌قدری زیاد است که گاهی انتخاب یک مدل از میان این همه تنوع کار آسانی نیست. حالا بیاید ببینیم انواع لباس مخصوص شنا در چند دسته قرار می‌گیرند:

 

 

مایوهای زنانه

بیشترین تنوع برای مایو به مایو زنانه اختصاص دارد. مایوهای زنانه همانند شورت زنانه دارای مدل های مختلفی می شوند که شامل ساده، مونوکینی، بیکینی، تانکینی و بورکینی است. مایه‌های ساده به‌صورت یک تکه پارچه ساده و سراسری تا ران طراحی می‌شوند که بعضی‌ها با آستین و برخی بدون آستین‌اند. مایوهای مونوکینی تنها وظیفه پوشاندن ناحیه شرمگاهی را دارند و به سایر قسمت‌های بدن از جمله سینه‌ها را کاری ندارند.

مایوهای بیکینی شامل دوتکه لباس برای پوشاندن ناحیه شرمگاهی و سینه‌ها هستند و سایر قسمت‌های بدن را نمی‌پوشانند. در واقع با پوشیدن مایو زنانه دیگر نیازی به پوشیدن سوتین نیست. مایوهای تانکینی هم دو تکه هستند که یک تکه برای پوشاندن کامل قسمت بالایی بدن و یک تکه برای پوشاندن ناحیه شرمگاهی است. مایو اسلامی که از آن با عنوان مایو بورکینی هم یاد می‌شود، یک مایو سرتاپا و کامل پوشاننده است و گاهی به‌صورت بلوز و شلوار و گاهی به‌صورت یک اورال طراحی می‌شود.

بیشتر بخوانید: لباس مناسب یوگا

 

 

مایوهای مردانه

شاید بپرسید برای مردان لباس مخصوص شنا چیست. باید بگوییم مایوهای مردانه اغلب پادار و به صورت شورت‌های باکسری راحتی هستند که بالاتنه ندارند. در کنار این مدل مایو، مایوهای دیگری هم هستند که به‌صورت ساده و با همراه داشتن رکابی برای مردان طراحی می‌شوند. برخی از مردان از شورت‌های فانتزی با نام لامبادا برای مایو استفاده می‌کنند. این شورت‌ها تنها ناحیه شرمگاهی را می‌پوشانند و با دو بند از دو طرف به هم متصل می‌شوند. تفاوت مایو مردانه و شورت مردانه در ضخامت و اندازه ی آنهاست. مایو ها معمولا چند لایه و با ضخامت بیشتر و همچنین بلند تر دوخته می شوند.

 

 

بهترین جنس‌ها برای مایو کدام‌اند؟

در قدیم مایوها را از جنس‌هایی چون کتان و پشم تولید می‌کردند که بسیار سنگین بودند و به‌جای شناور کردن افراد در آب، آن‌ها را به اعماق آب می‌فرستادند. نسل این مایوها به انقراض رسیدند و به‌تدریج لباس‌های شنا از جنس‌هایی نرم و سبک تولید شدند؛ اما امروز بهترین جنس لباس مخصوص شنا چیست؟ امروزه مایوها را بیشتر از الیاف مصنوعی تولید می‌کنند. الاستین و پلی‌استر از محبوب‌ترین الیاف برای طراحی و تولید انواع مایو به شمار می‌روند. این الیاف بافتی سبک و خاصیت کشسانی دارند و به‌راحتی بر بدن می‌نشینند.

علاوه‌بر این، الیاف مصنوعی دیگری با عنوان پلی پنبه وجود دارد که از ترکیب آن با اسپندکس مایوهای متنوع و سبک تولید می‌شود. این الیاف از جمله پارچه‌های بادوام در تولید مایو به حساب می‌آیند. تنها نقطه ضعف پلی پنبه آن است که آب را دیر خشک می‌کند و ممکن است پس از شنا تا ساعت‌ها قطرات آب را بر روی آن احساس کنید.

 

سخن آخر

مایو یا لباس مخصوص به شنا پوششی است که هنگام شنا کردن بر تن می‌کنند. زمزمه‌های تولید و طراحی مایو از قرن هجدهم و نوزدهم در اروپا به گوش رسید. در ابتدا مایوها ضخیم و سنگین بودند اما رفته‌رفته به تکه‌های چسبان و سبک برای شنای راحت‌تر در آب تبدیل شدند. امروزه مایو برای آقایان و خانم‌ها در مدل‌های مختلف طراحی می‌شود که برای آقایان بیشتر به‌صورت شورت باکسر و برای خانم‌ها در مدل‌های بیکینی، مونوکینی، ساده و اسلامی وجود دارد. حالا شما بگویید؛ از نظر شما بهترین مدل لباس مخصوص شنا چیست؟

فروشگاه اینترنتی ماییلدا علاوه بر انواع لباس زیر، ارائه دهنده انواع مدل های مایو زنانه و مایو مردانه نیز می باشد. ما در ماییلدا بیش از ۱۰۰۰ مدل انواع لباس زیر زنانه، اعم از انواع مدل های ست لباس زیر زنانه (ست شورت و سوتین زنانه)، انواع مدل های سوتین زنانه، انواع سوتین ورزشی و… در طرح و رنگ های مختلف به فروش می رسانیم. علاوه بر فروش لباس زیر زنانه مفتخریم که انواع مدل های لباس راحتی زنانه شیک خانگی، لباس خواب زنانه، انواع شورت مردانه و… را در طرح و رنگ های مختلف برای هر سلیقه ای به فروش می رسانیم.

 

سوالات متداول

  1. مایو چیست و از چه زمانی طراحی و تولید آن شروع شد؟

مایو به لباسی راحت و مخصوص برای شنا گفته می‌شود که از قرن هجدهم و از جنس‌های کتان و پشم تولید آن شروع شد و به‌تدریج طراحان آن را در طرح‌های و مدل‌های متنوعی عرضه کردند.

 

  1. بهترین جنس مایو کدام است؟

بهترین جنس برای تولید مایو، الیاف مصنوعی شامل پلی استر و الاستین است که بافتی سبک، خاصیت کشسانی و قابلیت مقاومت در برابر نور خورشید را دارند.

 

  1. انواع مدل مایو برای خانم‌ها کدام‌اند؟

مدل‌های بیکینی، تانکینی، مونوکینی، بورکینی یا اسلامی و ساده از انواع مایوهای زنانه‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *