وبلاگ

آموزش کامل دوخت سوتین اسفنجی

۴.۵/۵ - (۲ امتیاز)

سوتین اسفنجی یکی از محبوب‌ترین لباس‌های زیر نزد بانوان به حساب می‌آید که قسمت کاپ‌های آن با پد اسفنجی (فوم) ساخته شده است. سوتین اسفنجی سینه‌ها را خوش‌فرم و متقارن نشان داده و باعث افزایش اعتماد به نفس در بانوان می‌شود. به همین خاطر بد نیست دوخت سوتین اسفنجی را یاد بگیرید تا بتوانید این لباس‌زیر دوست‌داشتنی را طبق سلیقه خود دوخته و از پوشیدن آن لذت ببرید. در این مطلب از فروشگاه اینترنتی لباس زیر زنانه ماییلدا به آموزش کامل دوخت سوتین اسفنجی می پردازیم. تا انتها همراه ما باشید.

آموزش دوخت سوتین اسفنجی

الگوهای متفاوتی برای دوخت سوتین اسفنجی وجود دارند که ساده‌ترین آن‌ها در ادامه آموزش داده می‌شود. با تهیه وسایل لازم و کمی مهارت در دوخت و دوز، به راحتی می‌توانید یک سوتین اسفنجی پایه را دوخته و مطابق با سلیقه و ترجیح خود، تغییرات و اصلاحات لازم را روی آن انجام دهید.

وسایل لازم برای دوخت سوتین اسفنجی

برای دوخت ساده‌ترین مدل سوتین اسفنجی به دو عدد کاپ متناسب با سایز موردنظر، پارچه آستری، پارچه اصلی، نوار اریب کش، رکاب سوتین، حلقه رکاب، بالابر دوطرفه، گیره یک‌طرفه یا قزن‌قفلی احتیاج دارید.

مراحل دوخت سوتین اسفنجی

پس از تهیه وسایل لازم، می‌توانید دوخت سوتین اسفنجی را آغاز کنید.

مرحله اول

در ابتدای کار، کاپ‌ها را به وسیله قیچی از حالت گرد درآورده و به شکل دو مثلث درآورید. البته می‌توان کاپ‌های گرد را نیز مورد استفاده قرار داد، اما استاندارد مثلثی جلوه زیباتری دارد.

سپس دو ضلع مثلث را به هم چسبانده و وسط آن را به صورت زیر علامت‌گذاری می‌کنید.

بیشتر بخوانید: سوتین مینی مایزر چیست؟

مرحله دوم

حال نوبت دوخت پارچه آستری به کاپ است. برای این کار، پارچه آستری را زیر و روی کاپ قرار داده و سنجاق می‌کنیم تا پارچه‌ها هنگام دوخت حرکت نکنند. سپس پارچه‌ها را از همان قسمت علامت خورده، یعنی وسط کاپ، دوخت می‌زنیم.

پس از دوخت قسمت وسط، دور تا دور کار را دوخت می‌زنیم تا پارچه آستری و کاپ به طور کامل به یکدیگر متصل شوند.

همین مراحل را برای کاپ دوم نیز انجام می‌دهیم.

مرحله سوم

در این مرحله، پارچه اصلی را به کاپ‌ها دوخت می‌زنیم. پارچه‌های دانتل یا گیپور به عنوان پارچه‌های اصلی، علاوه بر خنک بودن، جذابیت بیشتری به سوتین می‌بخشند. به همین خاطر توصیه می‌شود حین دوخت سوتین اسفنجی از این پارچه‌ها استفاده کنید.

پارچه‌های اصلی را روی کاپ‌ها قرار دهید و با سنجاق فیکس کنید تا در هنگام دوخت، جابجا نشوند. بهتر است پارچه‌های انتخابی حالت کشی داشته باشند تا در هنگام فیکس کردن، چین‌خوردگی روی کاپ‌ها به وجود نیاید.

حال دور تا دور کاپ را دوخت می‌زنیم و با خیال راحت، بخش‌های اضافی را با قیچی برش می‌دهیم.

مرحله چهارم

در مرحله بعدی دوخت سوتین اسفنجی با استفاده از نوار اریب، دور تا دور کاپ‌ها را پاک‌دوزی می‌کنیم. نکته مهم اینکه در هنگام دوخت نوار اریب به لبه‌های کاپ، بهتر است کمی آن را بکشیم. در ضمن هر سمت که نوار اریب را با سنجاق یا کوک فیکس کرده، همان موقع زیر چرخ‌ خیاطی برده و دوخت اصلی را روی آن اعمال می‌کنیم.

توجه داشته باشید که در هنگام دوخت نوار اریب، حداقل باید ۲ سانتیمتر حق دوخت برای حلقه رکاب در نظر بگیرید.

مرحله پنجم

پس از دوخت نوارهای اریب، به سراغ دوخت قسمت زیر سینه می‌رویم. در این قسمت نیز می‌توان از نوار اریب کش استفاده کرد. ابتدا زیر سینه را با متر به صورت کیپ اندازه‌گیری می‌کنیم. سپس کش زیر سینه را به اندازه ۱۵ الی ۱۸ سانتیمتر کمتر از سایزی که به دست آمده، برش می‌زنیم. به عنوان مثال، اگر زیر سینه ۹۵ سانتی‌متر بود، کش زیر سینه به اندازه ۸۰ سانتیمتر در نظر گرفته می‌شود.

پس از تهیه کش زیر سینه، دو کاپ را به هم متصل کرده و وسط نوار اریب کش را به وسیله سنجاق به دو کاپ متصل می‌کنیم. سپس نوار را به زیر کاپ‌ها دوخت می‌زنیم.

از هر دو طرف، نوار اریب کش اضافه می‌آید. وسط آن را به عنوان جایگاه وصل حلقه رکاب علامت‌گذاری می‌کنیم. سپس یک تکه نوار کش ۳ سانتیمتری را در نظر گرفته و حلقه را از آن رد می‌کنیم. دو سر کش ۳ سانتیمتری را به هم وصل کرده و به جایگاه وصل حلقه (قلاب رکاب) دوخت می‌زنیم.

قسمت بالای کاپ نیز به حلقه احتیاج دارد. نوار بالا را از حلقه رکاب رد کرده و به بالای کاپ دوخت می‌زنیم.

مرحله ششم

در مرحله بعدی، نوار اریب کش زیر سینه را به طور کامل دوخت می‌زنیم؛ یعنی وسط عرض آن را زیر چرخ قرار داده و دوخت را از یک سر آغاز کرده و تا انتها ادامه می‌دهیم.

برای وصل کردن دو سر کش زیر سینه، با کمی سلیقه می‌توانید از گیره یک‌طرفه یا قزن‌قفلی کمک بگیرید.

مرحله هفتم

در مرحله آخر، رکاب را آماده می‌کنیم. عرض کش رکاب باید متناسب با اندازه حلقه رکاب وصل شده به بالای کاپ‌ها و نوار اریب کش باشد. طول کش رکاب را برای سایزهای کوچک ۴۵ سانتیمتر، سایز متوسط ۵۰ و سایز بزرگ حداقل ۵۳ سانتیمتر در نظر بگیرید.

بیشتر بخوانید: تفاوت سوتین اسفنجی و معمولی

یک سر رکاب را به اندازه ۱ سانتیمتر از حلقه بالا رد کرده و همانند شکل پایین، روی کش رکاب برگردانده و دوخت می‌زنیم.

برای سر دیگر رکاب، ابتدا آن را از یک بالابر دوطرفه رد کرده و سپس از حلقه عبور می‌دهیم. پس از عبور از حلقه، رکاب را به سمت بالابر برده و از آن عبور می‌دهیم. برای این کار ابتدا بالابر را شل کرده و سپس رکاب را از شیار بالایی وارد و از شیار پایینی خارج می‌کنیم. هنگامی‌که رکاب حدود ۱.۵ سانتیمتر از بالابر خارج شد، آن را به رکاب پایین دوخت می‌زنیم. بدین ترتیب، مراحل دوخت سوتین اسفنجی به پایان می‌رسد.

جمع‌بندی

سوتین اسفنجی یکی از انواع سوتین‌های پرکاربرد و محبوب نزد بانوان است که دوخت راحتی دارد. الگوهای مختلفی برای دوخت سوتین اسفنجی وجود دارند که از لحاظ برش کاپ‌ها، کش زیر سینه، نحوه بستن رکاب‌ها و… متفاوت هستند. ولی صرف‌نظر از الگوی کاربردی، دوختن این نوع سوتین اصول و مراحل مشابهی دارد که با پیروی از آن‌ها به راحتی می‌توانید محصولی مطابق با سلیقه خود را دوخته و از پوشیدن آن لذت ببرید.

فروشگاه لباس زیر زنانه و مردانه ماییلدا ارائه دهنده انواع مدل های لباس زیر می باشد. ما در ماییلدا بیش از ۱۰۰۰ مدل انواع لباس زیر زنانه، اعم از انواع مدل های شورت زنانه، انواع مدل های ست لباس زیر زنانه (ست شورت و سوتین زنانه)، انواع سوتین ورزشی و… در طرح و رنگ های مختلف به فروش می رسانیم. علاوه بر فروش لباس زیر زنانه مفتخریم که انواع مدل های لباس راحتی زنانه شیک خانگی، لباس خواب زنانه، انواع شورت مردانه و… را در طرح و رنگ های مختلف برای هر سلیقه ای به فروش می رسانیم.

سوالات متداول

فرق سوتین اسفنجی با سوتین جک‌دار چیست؟

در سوتین اسفنجی، کاپ‌ها ساده و ابری هستند؛ اما در سوتین جک‌دار، کاپ‌ها در قسمت پایین دارای اسفنج حجیم‌تر بوده و در قسمت بالا دارای اسفنج نازک هستند. سوتین اسفنجی باعث تقارن و فرم دهی به سینه می‌شوند، اما سوتین جک‌دار سینه را بالا برده و پرتر نشان می‌دهد.

آیا پوشیدن سوتین اسفنجی موجب کوچک شدن سینه می‌شود؟

با پوشیدن سوتین اسفنجی، سینه‌ها خوش‌فرم و متقارن نشان داده می‌شوند. سوتین اسفنجی موجب کوچک شدن سینه‌ها نمی‌شوند.

آیا پوشیدن سوتین اسفنجی خطرناک است؟

استفاده غیراصولی از سوتین اسفنجی یا هر نوع سوتین دیگر در درازمدت می‌تواند باعث کاهش گردش خون در بدن شود. به همین خاطر توصیه می‌شود در هنگام خواب و یا استراحت در منزل، از پوشیدن سوتین اجتناب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *