وبلاگ

مالیات فروشندگان دیجی کالا

Rate this post

این مطلب مناسب افرادی است که میخواند وارد بازار اینترنتی شوتد. خاطر نشان میگردد مطالب بیان شده تنها تجربیات یک فروشنده میباشد و هیچ گونه مسئولیتی بر عهده ی نگارنده نخواهد بود. با توجه به تغییرات احتمالی که امکان وقوع دارند، پیشنهاد میگردد قبل از هر اقدامی تمامی اطلاعات را مجددا بررسی نمایید.

درمورد مالیات، در قراردادهای دیجی کالا عنوان شده است که

وجه ناشی از فروش کالا توسط خریدار به حساب دیجیکالا واریز میشود و مسئولیت صدور فاکتور فروش و سند برگشت از فروش برای مشتری مطابق بخشنامه سازمان امور مالیاتی و رای دفتر فنی و اعتراضات مودیان بر عهده دیجیکالا است که دیجیکالا مطابق رای دفتر فنی و اعتراضات مودیان برای کالای فروش رفته به نیابت از فروشنده، فاکتور فروش موضوع قانون مالیات های مستقیم را صادر و برای مشتری ارسال می نماید و نیز صورت حساب خدمات ارائه شده از سوی دیجیکالا به فروشنده، توسط دیجیکالا به نام فروشنده صادر می شود. دیجیکالا درآمدهای حاصل از ارائه خدمات خود به فروشنده و قراردادهای منعقده با فروشنده را جهت رعایت مفاد مواد ۱۶۹ و ۱۶۹ مکرر قانون مالیات های مستقیم، به سازمان امور مالیاتی گزارش خواهد کرد. در صورتی که فروشنده به اطلاعات طرف حساب جهت صدور فاکتور نیاز داشته باشد، باید از ابتدای سال مالی ۱۳۹۸ فاکتورهای خود را به نام نوآوران فن آوازه و بابت سال مالی ۹۷ به نام نوآوران بازار مجازی ایرانیان صادر کند.

متن قرارداد به تاریخ اسفند ۹۸

با بررسی دقیقتر قرارداد شما به این نتیجه خواهید رسید که دیجی کالا تنها اریه دهنده ی خدمت تبلیغ و فروش کالای شماست. در ازای این فرایند نیز کمیسیون و هزینه هایی از شما مطالبه خواهد کرد که آن را به همراه ۹% مالیات ارزش افزوده ی آن از صورت حساب شما کسر میکند و در مورد سایر موارد مالیاتی شما موظف به پاسخ گویی به اداره ی مالیات هستید.

بدین ترتیب، مالیات فروش، مالیات عملکرد، مالیات ارزش افزوده ی کالاهای فروخته شده، ارایه ی فاکتور خرید و … تماما بر عهده ی شما خواهد بود.

حال ممکن است این سوال پیش آید، که چگونه است که بسیاری از فروشندگان بدون پرداخت مالیات در حال فعالیت هستند.

لطفا توجه اکید نمایید که دیجی کالا در تمام بندهای قرارداد تاکید کرده است که حسب درخواست و یا نیاز تمامی اطلاعات فروش هر سلری را به مراجع ذیربط اعلام خواهد کرد. همچنین با توجه به مفاد قرارداد، هیچ گونه پاسخ گویی مالیاتی بر عهده ی دیجی کالا نیست. پس این احتمال بسیار محتمل هست و اتفاق افتاده است که پس از گذشت چند سال بررسی مالیاتی برخی پنل ها آغاز شده و با توجه به جرایم عدم اظهار، عدم تکمیل فرم ها، موجود نبودن فاکتورهای خرید و … فروشنده حتی بعضا مجبور به پرداخت مالیات هایی گشته است که بیش از سود حاصله بوده است.

طبق ماده ۱۵۶ قانون مالیات های مستقیم در مورد مودیانی که در تاریخ مقرر اظهارنامه مالیاتی خود را تحویل داده اند سازمان امور مالیاتی فرصت دارد به مدت یکسال اقدام به تعیین و دریافت مالیات از مودیان نماید بعد از گذشت یکسال این حق از سازمان امور مالیاتی سلب می گردد .

این قانون در مورد مودیانی که اظهارنامه مالیاتی خود را ارائه نکنند یا در تاریخ مقرر اقدام به این کار ننمایند طبق ماده ۱۵۷ قانون مالیات های مستقیم این مدت برای سازمان امور مالیاتی ۵ سال از تاریخ انقضای اظهارنامه مودیان است یعنی تا ۵ سال می توانند اقدام به تعیین مالیات کرده و ان را مودیان دریافت نمایند .

به زبان ساده تر اگر شما اقدام به خود اظهاری ننمایید، تا ۵ سال بعد ممکن است که از شما درخواست مالیات گردد.

همچنین به این نکته توجه داشته باشید که علاوه بر اظهار و اعلام دیجی کالا و یا حسب درخواست اداره مالیات از این شرکت، امکان بررسی حساب های بانکی با تراکنش های مالی بالا نیز ممکن است شما را به پرداخت مالیات مجبور نماید. این عدد در حال حاضر ۵ میلیارد تومان است. یعنی به گفته ی رئیس کل سازمان امور مالیاتی، به حساب هایی که بیش از ۵ میلیارد در سال گردش داشته باشند در ۵ سال گذشته سرکشی خواهد شد. و این موضوع یعنی ممکن است در سال ۱۴۰۲ حساب هایی که فرضا در سال ۹۹، ۵ میلیارد تومان گردش داشته اند، بررسی شوند. البته که مشخص است که کف ۵ میلیارد تومان قطعا تا آن زمان کاهش خواهد داشت.

پیش از هر فعالیت اقتصادی، بهتر است به تمام زوایای آن دقت نمایید، پیش از امضای هر قراردادی باید تمام مفاد آن برای شما مشخص باشد. پیشنهاد میگردد پیش از همکاری با دیجی کالا از مشاوه های مالیاتی بهره مند شوید. به صورت رایگان میتوانید به اداره های مالیات مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *