وبلاگ

خرید اینترنتی و تاریخچه ی آن

Rate this post

تاریخچه تجارت و خرید اینترنتی

بنا به تعریف تجارت یا خرید اینترنتی عبارت است از: خرید و فروش کالا یا خدمات از طریق درگاه اینترنت، که روزانه بسیاری از مردم برای پیشبرد اهداف و حل مشکلات روتین زندگی از این نوع خرید بهره می برند. مانند؛ پرداخت قبض آنلاین یا خرید از فروشگاه های اینترنتی.

امروزه زندگی بدون خرید اینترنتی و تجارت هایی از این دست برای بسیاری از جوامع انسانی غیرقابل تصور است.

تجارت الکترونیکی و خرید اینترنتی از حدود ۴۰ سال پیش پا به عرصه ی وجود گذاشته است و تا به امروز با ورود فن آوری های مدرن، نوآوری ها در بازار آنلاین همچنان رشد می کند. امروزه تبادل داده ها و اسناد و نیز خرید از راه دور راه را برای تجارت و خرید اینترنتی هموار کرده است. شایان ذکر است که تاریخ تجارت اینترنتی و تاریخ ابداع اینترنت به یکدیگر گره خورده است. خرید اینترنتی آن زمان امکان پذیر شد که اینترنت در سال ۱۹۹۱ برای عموم مردم ازاد شد. برای مثال؛ سایت Amazon.com از اولین سایت های تجارت و خرید اینترنتی بود که فروش آنلاین محصولات را استارت زد.

درواقع خرید اینترنتی در سال ۱۹۷۹ میلادی توسط مایکل آلدریچ در انگلستان ابداع شد.

اولین خرید اینترنتی چه زمانی انجام شد؟

طبق برخی تحقیقات، اولین خرید آنلاین ماری جوانا بوده است که دانشجویان استنفورد به دانشجویان، در سال ۱۹۷۲ میلادی به دانشجویان MIT فروختند.

از زمانی که بنیاد ملی علوم در سال ۱۹۹۱ میلادی محدودیت های خودش را در استفاده تجاری از اینترنت لغو کرد، اینترنت و خریداینترنتی رشد و صعود چشمگیری را تجربه کرد.

میدانیم که فروشگاه های خرید آنلاین به این منظور طراحی شده اند که به افراد امکان دهند کالای مورد نیاز خود را بفروشند و تبلیغ کنند یا محصولات  مورد نیاز خود را از طریق وب سایت خریداری کنند. اولین مشاغلی که خرید آنلاین را محبوب کرده اند، آمازون و eBay هستند که سال ۱۹۹۵ و ۱۹۹۶ پایه ریزی شده اند. این دو تجارت تا به امروز همچنان در میان برترین وب سایت های خرید آنلاین مانده اند. این سیستم به شیوه ای مببتنی برا اخلاق ساخته شده است چرا که به افراد امکان می دهد کالا های مورد استفاده ی  خود را بفروشند و یا ان ها را تبلیغ کنند یا  اینکه اقلام مورد نیاز خودشان را از طریق فروشگاه اینترنتی خرید کنند.

روند خرید آنلاین تأثیر مثبتی بر صنعت IT داشته است. برای حفاظت از فروشگاه های اینترنتی و نیز وب سایت هایشان، به برنامه نویسانی با مهارت بالا احتیاج است.

غیر قابل انکار است که خرید آنلاین در جوامع مختلف دارای مزایا و معایب فراوانی است که بستگی به نحوه خرید اینترنتی افراد دارد. اگر مشتریان برای خرید از روش صحیح استفاده کنند، بدون شک سود خواهند کرد.

در صورت سو استفاده کلاهبرداران از طریق خرید آنلاین، شاهد تأثیرات منفی آن در جامعه خواهیم بود. به عنوان مثال؛ کلاهبرداری در هویت اشخاص. گاهی افراد می پندارند که امنیت خرید اینترنتی بسیار ضعیف است. از آنجایی که کاربران در خریدهای اینترنتی فقط به شماره کارت اعتباری خریدار نیاز دارند، کلاهبرداران این روش را به طور فزاینده ای پسندیده اند. علاوه بر این بیش از ۲۰٪ از قربانیان کلاهبرداری های اینترنتی هویت از اطلاعات خود برای خرید استفاده می کردند.

خوب است بدانیم؛ حدود ۸۰٪ از کاربران اینترنت در جهان از  تجارت و خرید اینترنتی بهره می برند.

امروزه اکثر ما خرید اینترنتی را امری مسلم می دانیم و حتی برای انجام ان به رایانه یا لپ تاپ هم نیازی نداریم. تنها یک دستگاه تلفن همراه و یک برنامه ی مرورگر کافی است تا بتوانیم هر کالایی را که به ان احتیاج داریم را با ارزان ترین قیمت خریداری کنیم. پس جای تعجب نیست که خرید اینترنتی یکی از سریع ترین صنایع در حال رشد در جهان امروزی است.

خرید اینترنتی و تجارت هایی از این قبیل در ابتدا منحصر به کشور آمریکا بوده است اما با گسترده شدن اینترنت در سراسر دنیا مردم از طریق اینترنت نیاز های روتین خود را مرتفع می نمایند.

در روند خرید اینترنتی تعاملات مشتری با فروشگاه انلاین فرصت هایی را برای کسب تجربیات مثبت ایجاد می کند که منجر به ایجاد رابطه طولانی مدت خریدار و فروشنده ی آنلاین می شود. دامنه این تعاملات بالقوه میان کاربر و فروشنده اکنون بسیار گسترش یافته است ، که جستجوی اطلاعات محصول، معامله خرید و یا ارائه خدمات مثال هایی از آن ها است.

ظهور اینترنت در دنیا هم به عنوان یک توزیع و هم به عنوان یک شیوه ی ارتباطی فرصتی را برای طیفی از تعاملات آنلاین اینترنتی ایجاد کرده است. این تعاملات طی فعالیت های مستمر خریداران  همچون جستجوی اطلاعات، بهره گیری از خدمات آنلاین، خرید اینترنتی و یا مشارکت در شبکه های اجتماعی در جوامع آنلاین اتفاق می افتد.

 

پیشرفت فناوری نیز فرصت های جدیدی را برای خریداران آنلاین به لحاظ زمان و مکانی که مشتریان قادر به ثبت خرید اینترنتی خودشان در یک فروشگاه اینترنتی هستند فراهم کرده است. درواقع پیشرفت تکنولوژیکی در قرن ۲۱ و در دستگاه های تلفن همراه خریدار را قادر می سازد تا بلافاصله به اطلاعات خرید خود دسترسی پیدا کنند و با فروشندگان ارتباط برقرار کنند و  همچنین خدماتی لحظه به لحظه را دریافت نمایند، اسناد و داده های مربوطه را بارگیری کنند و در آخر خریدهای آنلاین خود را به ثبت برسانند.

 

تفاوت تجربه ی مشتریان آنلاین و آفلاین

تفاوت اولیه و اصلی درجه ارتباط اشخاص است که می تواند از ارتباط چهره به چهره به صورت آنلاین و غیر آنلاین  متغیر باشد.

دوما، در زمینه ی نحوه ی ارتباط گیری مشتری و فروشنده نیز تفاوت ها ی قابل درکی میان خرید اینترنتی و خرید حضوری در رابطه با نحوه ارائه اطلاعات وجود دارد.

سوما ، ممکن است به لحاظ نحوه ارائه نام تجاری بین فروشگاه های اینترنتی و غیر اینترنتی تفاوت های فاحشی وجود داشته باشد.

در نهایت در یافتیم که خرید آنلاین یا خرید اینترنتی جستجو و نیز  خرید کالا و دریافت  خدمات از طریق اینترنت با استفاده از مرورگر وب است. جذابیت اصلی  این نوع خرید این است که مصرف کننده می توانند اقلام مورد نیاز خود را بیابند و خریداری کنند بدون اینکه از خانه خارج شوند و مسیری را طی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *